Joni Skiftesvik: Viltteri ja Mallu

Joni Skiftesvikin Viltteri ja Mallu (WSOY, 2003) sisältää kertomuksia nuorten oululaisten, Viltterin ja Mallun, elämästä. Viltteri tykkää rassata autoja, vaikkei niistä aivan kaikkea ymmärräkään. Mikään ruudinkeksijä hän ei ole. Mallu on ärhäkkä nuori nainen, jossa on potkua enemmän kuin kaupungin pojissa yhteensä. Poikien kanssa peuhatessa on kuitenkin sattunut vahinko nimeltä Santtu. Isäksi on tunnistettu Viltteri. Aikanaan Viltteri ja Mallu laittavat hynttyyt yhteet ja yhteistä elämää koetetaan viedä eteenpäin Viltterin epämääräisten bisnesten avulla.

"Mallun lehti-ilmoitukseen tuli vain yksi vastaus. Se oli joltakin rovastin leskeltä, joka halusi naapurissa olevaan kaksioonsa ehdottomasti uskossa olevia, siivoja ihmisiä.
- Alahan pyykätä naamaasi ja tukkaasi! Mallu komensi Viltteriä. - Mennään porisuttamaan ruustiinaa.
- Ei kai siellä minua tarvita, Viltteri esteli. - Mitä minä osaan..?
- Jos et mitään muuta, niin seisot minun takana ja hyrisytät virsiä." (s. 117)

Mallu saa tarvittaessa ruustiinan uskomaan, että he Viltterin kanssa ovat tupakoimattomia uskovaisnuoria, mutta minä en silti erityisemmin lämmennyt Viltterillle ja Mallulle. Ihan mukavastihan tarinat oli kerrottu, niissä oli elämänmakua ja ymmärrystä Viltterin toilailuille. Nuorenparin vaatimattomissa oloissa ja rahahuolissa ei piehtaroida vaan aina on suunta eteen-ja ylöspäin. Kirjan aihe vain ei ole ollut minun makuuni. Viltteri ja Mallu oli hieman liian arkinen minulle, en jaksanut innostua asunnonetsimisistä tai autonhakureissuista. Kirjapassini eteni kuitenkin taas yhden merkinnän verran, joten ei tämän kirjan luku hukkaan mennyt.

Viltteri ja Mallu ei ollut huono kirja mutta ei erityisen hyväkään. Vaisuhko lukuelämys sai minut ympyröimään keskimmäisen naamankuvan. 3. passimerkintä saavutettu!

Muualla verkossa: Arvostelu kirjasta Hesarissa ja Kirjavinkeissa.

Kirjan tietoja:
Joni Skiftesvik: Viltteri ja Mallu
WSOY, 2003
273 sivua

Mistä kirja minulle? Kirjaston kirja

Kommentit

  1. Tämän pohjalta on tehty aivan mahtava tv-elokuva "Katsastus", ohjaaja Matti Ijäs, Viltteriä näyttelee Vesa Vierikko ja Mallua Kaija Pakarinen. Muista näyttelijöistä on jäänyt mieleeni varsinkin Sulevi Peltola. Vesa Vierikko on hyvä, kömpelö honkkeli Viltteri, josta raukasta tulee aivan keskenkasvuisena isä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Google paljasti, että elokuvaa on kovasti kehuttu. Ylekin mainostaa sitä kulttielokuvaksi. Ehkä se voisi kolahtaa minulle paremmin kuin tämä kirja - kiitokset vinkistä!

      Poista
  2. En tiennytkään elokuvan pohjautuvan Skiftesvikin kirjaan. Olen siitä kuullut ylistystä, mutten ole nähnyt sitä. Kirjakin kiinnostaa kovasti. Skiftesvikin Tuulenpesä on ollut yksi tämän vuoden parhaita kirjoja. Se ei ollut pätkääkään laimea, vaan aika hurja avioliittotarina 1940-luvulta.

    VastaaPoista
  3. Kiitos vinkistä, Tuulenpesä kuulostaa hyvältä extrakirjalta Avioliittojuonia -haasteeseen. :) Skiftesvik kirjoittaa hyvin, vaikka tämä Viltteri ja Mallu ei aivan minun makuuni ollutkaan.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Blogini lukija, kiitokset kommentistasi.